Kelas Agama (terbaru) : Buku Tarbiyyatul Awlad fil Islam


Klik gambar untuk paparan lebih jelas
Bersyukur kepada Allah, kerana dikurniakan ulama yang cukup besar jasanya, iaitu Allahyarham Dr Abdullah Nasih Ulwan, beliau dianggap sebagai ulama (‘murabbi’) pendidik rohani dan jasmani yang disegani di abad ini. Dr Abdullah Nasih Ulwan sangat gemar kepada penulisan, kertas dan pena sentiasa bersama walau di mana beliau berada. Walaupun sibuk dengan kuliah,himpunan dan syarahan, beliau tetap memperuntukan masa untuk penulisan. Beliau telah menghasilkan hampir lima puluh buah kitab yang membincangkan pelbagai tajuk. Di antara kitab karangan beliau yang masyhur ialah, Kitab Tarbiatul Awlad.

Kitab Tarbiyatul Awlad memberi penekanan terhadap pendidikan sebagai upaya untuk membangun sumber daya manusia memerlukan wawasan yang sangat luas, karena pendidikan menyangkut semua aspek kehidupan manusia, baik dalam pemikiran atau pengalamannya.  Manusia adalah makhluk yang memiliki unsur rohani yang mencakup dua segi kejiwaan, yaitu hakikat sebagai individu dan sebagai makhluk social. Dan satu hakikat lagi, yang membezakan manusia dengan makhluk-makhluk lain ialah, hakikat sebagai makhluk susila dan makhluk berketuhanan.

Kitab ini juga menerangkan tentang pendidikan berdasarkan hakikat manusia itu, didapati berbagai segi atau aspek pendidikan. Di antara aspek-aspek pendidikan tersebut adalah;
  1.  Pendidikan Budi Pekerti,
  2. Pendidikan kecerdasan,
  3. Pendidikan Sosial,
  4. Pendidikan Jasmani,
  5.  Pendidikan Seksual,
  6.  Pendidikan Agama, dan lain-lain.

Dalam kitab ini penulis juga akan membahas  aspek pendidikan yang sangat penting dalam kehidupan manusia yaitu pendidikan seksual. Banyak orang memandang kata seks merupakan kata yang tabu untuk diperbincangkan.Seks adalah sebuah topik yang paling kontroversial dalam masyarakat.Kabanyakan masyarakat kita memandang seks sebagai sesuatu yang menyeramkan, kotor, tabu, dan porno, dan tidak wajar dibicarakan  secara terbuka. Dengan segala perasangka dan kesalahan budaya yang disematkan pada seks, adalah penting dan mendesak bagi kita untuk mulai membicarakan dan membahas permasalahan ini guna menyingkirkan kebekuan dari pikiran-pikiran kita.

Walaupun beliau sudah pergi menemui Allah tetapi dakwahnya tetap berterusan melalui buku dan kitab yang dihasilkan. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya, mengampunkan segala kesalahan yang dilakukan dan memberikan kekuatan kepada generasi yang memikul amanah dakwah Islamiah selepasnya.


The book is divided into 3 parts and will be as follows :

Part I 
Chapter 1 : The ideal marriage and its relationship to education
Chapter 2 : The psychological feelings towards children
Chapter 3 : General rules concerning the new-born baby
Chapter 4 : Causes and treatment of children's waywardness

Part II
Chapter 1 : The responsibility for faith education
Chapter 2 : The responsibility for ethical education
Chapter 3 : The responsibility for physical education
Chapter 4 : The responsibility for intellectual education
Chapter 5 : The responsibility for psychological education
Chapter 6 : The responsibility for social education
Chapter 7 : The responsibility for sexual education

Part III
Chapter 1 : Effective means of children's education
Chapter 2 : The basic principles of education
Chapter 3 : Necessary education suggestions


2 comments:

Anonymous said...

pegh.. gempak kelas kali nie, smgt baru!

Abu Ubaidah said...

ayat tu gempak la.

what is the starting point to reform the good society? the answer lies in the word "education"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...