[RINGKASAN TAFSIR SURAH
AL-FILL]
PENGISI: USTAZ MUHAMMAD
ALIFFUDIN BIN RAMLEE
TARIKH: 20 OGOS
2015
MASA: 4.15 P.M
TEMPAT: QAAH IBNU
SINA (QIS)
Firman Allah :
Maksudnya : “Tidakkah engkau tahu (wahai
Muhammad), bagaimana Tuhanmu memperbuat terhadap orang-orang yang mempunyai
gajah?”
“Tidakkah Dia menjadikan tipu daya mereka sia-sia.”
“Dan Dia (Allah) mengirim kepada mereka burung yang
berbondong-bondong.”
“Yang melempar mereka dengan batu dan tanah yang
keras.”
“Lalu Allah menjadikan mereka seperti daun yang
dimakan ulat.” (surah al-Fiil, ayat 1-5)
Surah al-Fiil
yang bermaksud “gajah”, mempunyai 5 ayat. Surah ini dikategorikan sebagai surah
makiyyah kerana diturunkan di Makkah dan ketika sebelum peristiwa hijrah. Di
namakan “al-Fill” bersempena dengan pasukan bergajah dalam perancangan jahat
untuk menyerang Kaabah oleh salah seorang pemimpin Habsyah (kini
Ethiopia), bernama Abrahah bin al-Sabah Abu Ya’soum al-Ashram al-Himyari
(571 M).
Peristiwa
serangan bergajah ini telah dikisahkan oleh para ulama di dalam kitab-kitab
Tafsir, Hadis dan Sirah. Di antaranya ialah Imam al-Qurtubi rhm yang menyebut
perihal Abrahah dan kuncu-kuncunya di dalam kitab tafsirnya.
Rentetan
peristiwa ini bermula apabila Abrahah al-Ashram seorang gabenor Habsyah di
Yaman (Habsyah negeri taklukan Yaman pada zaman dahulu) dan juga sebagai wakil
Raja Habsyah (Najasyi) di situ, membina sebuah “Kaabah Baru” yang dinamakan “al-Qulais” .
“Kaabah Baru” buatan Abrahah itu lebih cantik dari Kaabah yang asal (lama), kerana
kubahnya diperbuat daripada emas sehingga tidak ada tandingannya pada zaman
itu.
Tujuannya
adalah untuk memalingkan bangsa Arab daripada pergi menunaikan haji di Makkah
kepada melawat “Kaabah Baru” di Yaman dan untuk memulihkan kembali hubungannya
dengan Najashi.
Sebelum ini, Najasyi begitu murka terhadap Abrahah kerana
pembunuhan Aryat (salah seorang gabenor juga ketika itu) yang dilakukan dengan
cara khianat, iaitu menikamnya dari belakang oleh salah seorang tentera Abrahah
akibat perselisihan mereka. Abrahah juga menerima kecederaan serius di mukanya
akibat pertempuran itu. Wajah Abrahah berparut akibat terkena libasan pedang
Aryat sehingga dia digelar Abrahah al-Ashram, “al-Ashram” bermaksud kesan
parut.
Najasyi
gembira dengan pencapaian Abrahah sambil mengarahkan rakyatnya berkunjung ke
“Kaabah Baru” di Yaman. Walaupun orang-orang Arab lari dari agama Hanif yang
sebenar dan menyembah berhala, namun mereka masih tetap dan kekal mengunjungi
Kaabah. Abrahah membuat pengisytiharan bahawa dia tidak mahu orang-orang Arab
mengunjungi “Kaabah Lama” Baitullah al-Haram tetapi mengunjungi “Kaabah Baru”
al-Qulais.
Apabila
mendengar berita demikian, orang-orang Arab yang terlalu memuja Kaabah menjadi
marah sehingga ada yang membuat provokasi dengan membuang najis di dalamnya. Ada
juga riwayat yang mengatakan “Kaabah Baru” buatan Abrahah sengaja (dirancang)
dibakar, untuk dijadikan alasan kukuh kedatangan Abrahah menghancurkan Kaabah
di Baitullah al-Haram.
Abrahah telah
mengambil satu keputusan mengikut hawa nafsunya untuk menyediakan satu kontinjen
ketenteraan menuju ke Makkah bertujuan meruntuhkan Kaabah yang telah didirikan
oleh Nabi Ibrahim as.
Mengikut
sebahagian ulama kenderaannya hanyalah seekor gajah, sebahagian ulama lain pula
berpendapat lapan ekor gajah. Namun begitu mengikut kebanyakan ulama, lebih
cenderung seekor sahaja.
Apabila berita
ini sampai ke pengetahuan orang-orang Arab bahawa Abrahah al-Ashram datang
hendak meruntuhkan Kaabah, maka beberapa kabilah bertindak membentuk beberapa
pasukan untuk menyerang dan menghalangnya daripada sampai ke Makkah, namun
mereka tidak mampu mengalahkannya. Bahkan ketua-ketua kabilah ini telah ditawan
oleh tentera Abrahah dan ada yang sanggup menjadi pemandu jalan kepada Abrahah iaitu
Abu Righal kerana apabila Abrahah menang, sudah tentu dia juga ikut menang, biarpun
apa yang dimenangi itu salah. Setelah
Abu Righal mati, kuburnya direjam oleh orang Arab di zaman jahiliyah yang
menunaikan haji selain melontar jamrah.
Abrahah
meneruskan perjalanan sehingga sampai ke pinggir Makkah dan merampas beberapa
ekor unta. Mengikut riwayat 200 ekor unta tersebut adalah milik Abdul Mutalib,
datuk Rasulullah saw. Lalu Abdul Mutalib dan pengikut-pengikutnya menemui
Abrahah. Setelah berjumpa, Abrahah bertanya apa yang dikehendaki oleh mereka.
Abdul Mutalib menjawab;
“Aku meminta
agar dipulangkan kembali 200 ekor unta yang telah dirampas oleh pasukan tentera
kamu.”
Abrahah tercengang lalu berkata;
“Demi Tuhan,
aku mula terpegun dengan keberanianmu tetapi bila kamu datang menyatakan
hajatmu (permintaan) kepadaku sungguh ia telah menjatuhkan kewibawaanmu. Aku
datang ke negerimu untuk membinasakan tempat (Kaabah) yang menjadi kebanggaan
kamu, warisan yang dipelihara kamu di kalangan bangsa Arab dan sejarah kamu di
antara tamadun manusia, dan kemuliaan kamu, agama kamu, lalu yang menjadi
musibah bagi kamu ialah 200 ekor unta? Telah aku tanyakan hajatmu lalu yang
menjadi kesayanganmu ialah unta-unta kamu, bukan Kaabah yang kamu puja itu.”
Abdul Mutalib menjawab;
“Wahai raja
(Abrahah), aku menuntut hartaku (kepunyaanku yang dirampas kamu), sedangkan
Kaabah itu ada pemiliknya (Tuhan) Dia-lah yang akan menjaganya. Aku sedikitpun
tidak berhak ke atas-Nya. Aku hanyalah pemilik unta, adapun Kaabah itu ada
Pemilik yang akan menjaganya.”
Abrahah dengan angkuh mengatakan bahawa
tiada siapa yang dapat menghalangnya termasuklah Allah Taala. Abdul Mutalib dan
pengikut-pengikutnya penduduk Makkah pulang setelah 200 untanya dipulangkan. Mereka
menyembunyikan diri sambil memerhatikan tindakan tentera Abrahah ke atas Kaabah.
Allah Taala
yang memelihara Kaabah dan Allah Taala juga yang menjaganya. Salah satu perkara
yang menakjubkan adalah bala tentera Allah itu ada yang taat dan ada yang tidak
taat. Kadang-kadang bala tentera binatang menjadi bala tentera Allah Taala yang
lebih taat kepada Allah berbanding manusia yang mempunyai akal fikiran. Apabila
gajah itu dihalakan ke Kaabah, ia berpusing ke belakang, duduk dan tidak mahu
berjalan, biarpun dipukul teruk. Apabila berpusing ke belakang (arah lain), ia
berjalan dan berlari.
Masyarakat
Arab pada waktu itu merasakan kehebatan adalah milik tentera-tentera bergajah
Abrahah kerana mereka boleh melakukan apa sahaja dengan kekuatan ketenteraan
seperti itu, sedangkan orang Arab pada masa itu tidak ada gajah. Namun, dengan
kuasa-Nya, Allah mengutuskan kepada mereka rombongan burung, yang datang
berkawan, rombongan demi rombongan.
Mengikut Said
ibn Jubair ra, penghulu para tabi’en, burung ini adalah sejenis burung yang
tidak dikenali jenisnya dan tidak pernah dilihat di bumi. Sesetengah ulama
berkata ia seperti kelawar dan pelbagai gambaran yang menjadi khilaf di
kalangan ulama. Pendapat yang paling baik adalah burung ini adalah burung khas
yang dihantar oleh Allah. Burung-burung ini melontarkan kepada mereka dengan
batu yang dibakar hangus. Setiap seekor burung membawa tiga biji batu, satu di
paruh dan dua di kaki.
Di dalam kitab“al-Sihah”, batu-batu tersebut
dibakar di dalam neraka jahanam, yang ditentukan namanya oleh Allah dan yang
ditentukan sasarannya oleh Allah. Allah Taala turut menentukan nama pada setiap
batu sebagaimana azab yang juga dikenakan kepada kaum Luth as;
“Maka Kami
jadikan negeri kaum Luth itu tunggang-balik (tertimbus segala yang ada di muka
buminya), dan kami hujani atasnya dengan batu dari tanah yang dibakar.” (surah
al-Hijr, ayat 74)
Maka jadilah
mereka seperti pohon-pohon kayu yang dimakan ulat. Apabila jasad mereka terkena
batu, tiba-tiba daging, kulit dan tulang mereka menggelupas, reput, gugur dan
luruh seperti pohon-pohon yang gugur. Inilah dahsyatnya hukuman Allah Taala
kepada “ashab al-fiil”, dan mengikut riwayat gajah selamat kerana
dia tidak mahu menyerang Kaabah. Yang tidak selamatnya adalah manusia yang
mempunyai perancangan jahat untuk menyerang rumah Allah.
Peristiwa ini
berlaku menurut kadar tempoh 50 tahun (ada riwayat 40 tahun) sebelum kelahiran
Nabi Muhammad saw, dan tahun 570 M iaitu selepas zaman Nabi Isa as diangkat ke
langit. Selepas itu, Nabi Muhammad dilahirkan pada bulan Rabi’ al-Awal Tahun
Gajah. Maksud Tahun Gajah ialah kurun peristiwa bersejarah apabila tentera
bergajah menyerang Kaabah dan dimusnahkan Allah.
PENGAJARAN
- Menunjukkan kebenaran Nabi Muhammad saw dan agama Islam yang dijaga oleh Allah Taala sehingga hari kiamat.
- Walaupun umat Islam hari ini lemah, dhaif dan tiada kuasa, ini adalah ujian daripada Allah. Ujian ini adalah supaya orang-orang munafik merasa tiada harapan dan dia tidak akan bersama dengan umat Islam yang dikiranya sebagai konservatif dan keterbelakang. Lalu dia bersama-sama orang-orang yang kufur kerana mempunyai penyakit hati dan mempunyai kepentingan diri sendiri.
- Allah menurunkan surah al-Fiil di Makkah ketika Nabi Muhammad saw ditekan, ditindas dan dianiaya dan juga untuk menguatkan keyakinan dan akidah para sahabat bahawa lambat-laun mereka akan menang dengan pertolongan Allah dan tiada siapa yang dapat menyekat mereka.
Wallahu’alam.
No comments:
Post a Comment