Tasawuf Ramadhan ( 21 Julai 2014 )

Tasawuf Ramadhan

Penyampai:Ustaz Mohd Zahani Abd Ghani     
Tarikh      : 21. 07. 2014
Hari         : Isnin
Masa        : 4.15 - 6.00 petang
Tempat    : Qaah Ibn Sina
Anjuran    : Madrasah Imam Nawawi 
                 Biro Pembangunan Insan 
                 PERUBATAN Cawangan Mansurah

Link untuk audio pengajian ini boleh didapati di sini Klik di sini

Ramadhan merupakah satu anugerah yang amat bernilai buat ummat Saidina Rasulullah SAW. Jika diperhatikan perbezaan daripada sirah umat-umat yang terdahulu sebelum dibangkitkan Nabi yang terakhir di atas muka bumi ini puasanya berbeza . Di sini disertakan beberapa peringkat puasa yang dinukilkan oleh Imam Ghazali : 

1. Puasa umum (awam)
2. Puasa khusus (khawas)
3. Puasa khusus al khusus (khususul khawas)

RAMADHAN menjadikan kita insan yang rabbani . Sayyid Qutb berkata dalam tafsirnya “ Fi Zilalil Quran ” Taqwa iaitu hati yang sensitif, perasaan yang jernih/tenang, ketakutan yang berterusan kepada Allah . Taqwa adalah sumber akhlak yang mulia, satu-satunya jalanuntuk membanteras kerosakan, kejahatan dan kemaksiatan. 

Syeikh Abdullah Nasih Ulwan ra dalam kitabnya “ Ruhaniyah Ad Daiyah” telah menggariskan beberapa wasilah yang mudah difahami dan diamalkan untuk mencapai kepada golongan yang muttaqin.

1. Al Mua’hadah (المعاهدة )
2. Al Muroqobah ( المراقبة )
3. Al Muhasabah (المجاسبة )
4. Al Mua’qobah (المعاقبة )
5. Al Mujahadah (المجاهدة )

Ramadhan adalah bulan Al Quran dimana penurunan Al Quran pada 7 Ramadhan, 13 tahun sebelum hijrah yang diturunkan wahyu pertama . Seorang ulama iaitu Ibrahim Al-Khawash ra.a berkata: “Ubat penyembuh hati ada lima perkara, iaitu:

1. Membaca Al-Quran dan merenungi maknanya.
2. Perut yang kosong (puasa).
3. Sembahyang malam (qiam).
4. Berdoa dengan penuh tawadhuk di akhir malam.
5. Duduk bersama orang-orang soleh

Kita digalakkan untuk memakmurkan bulan Ramadhan antaranya dengan menunaikan solat tarawih yg dikhususkan dalam bulan Ramadhan dan tiada pada bulan-bulan yang lain. Doa adalah senjata orang mukmin dan Rasulullah menganjurkan kita untuk berdoa supaya diampunkan dosa sekiranya kita bertemu dengan Malam Lailatul Qadar .
Di antara lakaran sejarah Bulan Ramadhan :
1. Pembukaan Kota Makkah
2. Perang Badar Al Kubra
3. Perang Tabuk
4. Perang Ainjalut

Kesimpulannya, Ramadhan ini sebenarnya mentarbiah umat islam supaya kita menghadapi bulan-bulan yang selepas itu dengan penuh keimanan kepada Allah dan menterjemahkan apa yang diperolehi dalam bulan ini dengan sebaiknya. Baikilah segala ibadah kita sepanjang masa sebelum mata ini bertemu dengan sang Ilahi.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...